DUCHOVNÍ (p)OTRAVA

23.07.2010 20:35

 

Jo, začaly prázdniny. Konečně nemusím ráno vstávat před šestou hodinou, a tak mě popadly podivné chutě – několikrát jsem zašel do kina. Musím říct, že docela nadšeně.Vlastně by se i dalo říct, že někdy ty filmy byly i dobrý- Avatar, Moon (!), Mutant Chronicles...  Jenže.... Jenže celkem bez varování ( nebo mi o ničem takovým nikdo z mých kamarádů v průběhu roku nic neřekl) jsem se setkal s něčím, no jak to mám pojmenovat, „zvláštním“?

 

Asi bych měl teda nejdřív začít tím, na kterých dalších filmech jsem to teda byl. Takže nejdřív LEGION   /    LEGIE.

V tomhle filmu se zaprášená restaurace v poušti Mojave se stává dějištěm poslední pozemské bitvy. Zatímco se lidstvo samo z neznámeho důvodu ničí v záchvatech divoké zuřivosti, chystá se poslední skupinka lidí, které ona divoká zuřivost ještě nepostihla a kteří se souhrou náhod nacházejí kdesi v motorestu uprostřed pustiny, na poslední zoufalý pokus o odpor. Pomoci se jim dostává od tajemného a mocného cizince (Paul Bettany!), o kterém nikdo z hostů ani obsluhy motorestu neví, že je to ve skutečnosti anděl, protože si po příletu na zem amputoval křídla.

 

Bob Hanson (Dennis Quaid), majitel onoho motorestu se svým partnerem Percym (Charles S. Dutton) nemají o hrůze, která se po světě šíří, nejmenší tušení a poklidně se dál věnují své práci. Krásná servírka v pokročilém stupni těhotenství Charlie (Adrianne Palicki) s neodmyslitelnou citaretou v koutku úst, obsluhuje u snídaně Sandru a Howarda, dobře zajištěný pár (Kate Walsh a Jon Tenney) a jejich dospívající dceru Audrey (Willa Holland), kteří tu čekají na to, až jim Bobův syn Jeep (Lucas Black) opraví auto. Když vypadne televize a posléze i telefony, uvědomují si všichni přítomní, že ztratili veškerý kontakt s okolním světem, a pod vlivem moudrých rad anděla se předzásobí automatickými zbraněmi a střelivem z kufru andělova auta, aby mohli čelit útokům zla a chaosu.

 

A že teda přišly útoky, při kterých mi spadla čelist. Nejdříve na osazenstvo hotelu vyhřezly strašlivé tesáky jedné zdánlivě obyčejné důchodkyně, potom se současně se západem slunce a přicházející tmou začnou ozývat zvuky důvěrně známé i z našich menších měst. Protože je šero, začnou se všichni zúčastnění těch zvuků děsit. A pak přemítají nad tím, co by to mohlo být. Najednou všem dojde bezvýchodná hrůza jejich situace. Konečně pochopili. Podomní prodavač zmrzliny Family Frost přijíždí! Samozřejmě, nechce jen prodávat zrmrzlinu....

 

A pak začne noc a mela, při které se na střeše motelu hlavně pořádně zahřejí všechny hlavně, protože vzteklouni se blíží ze všech stran. Nakonec přijde útok nejstrašnější! Potetovaný archanděl Gabriel  s černými neprůstřelnými a ohnivzdornými křídly přilétá! Veškerou obranu přeživšího motelového osazenstva jedinou piruetou rozšmelcuje na kusy a začne recitovat Karla Jaromíra Erbena:

 

"Dej sem dítě!" (hlas - vichřice podoba!)....

Závěr filmu je pak věnován zajímavému významovému a teologickému rozboru následující věty: Tys mu dal to, co chtěl, a já jsem mu dal to, co potřeboval. Opakované vysloveni formulace - tys mu dal a já mu dal - v průběhu rozhovoru mezi Gabrielem a Michaelem zní hodně perverzně, ale  toho si asi tvůrci nevšimli (UHHHH!).

 

 Protože mi předchozí lekce nestačila, vyrazil jsem na další film  -  BOOK OF ELI  /  KHIHA PŘEŽITÍ. V něm je ukázán svět po apokalyptické válce.

Země je ještě třicet let po válce téměř zničena. Lidé, kteří zbyli a ve válečném konfliktu neoslepli, přežívají rabováním, občas sahají i ke kanibalismu. Prodavač jménem Eli (Denzel Washington) v sobě objeví talent, jak v tomto prostředí existovat a přežít. Jakási nepochopitelná vnitřní síla ho však nutí putovat krajinou a nést na svých zádech „onu Knihu s velkým K“ dál a dál na západ. Ze všech sil se snaží nesejít ze správné cesty. I když by bylo proč, občas totiž na své cestě potkává lidi, kteří ponecháni bez pomoci evidentně velmi rychle také sejdou, ne ovšem z cesty, ale ze světa. Eli však má poslání a proto ví, že se musí starat jen sám o sebe a o svůj batoh. Hlavně nesmí (!) pomáhat druhým lidem, to by ho zdrželo a taky by ho to rozptylovalo. Ne, ne, je třeba se soustředit jen na tu jednu jedinou správnou věc, tzn. jak přinést  Knihu s velkym K. až do San Francisca.

 

Eliho protihráčem se stane Carnegie (Gary Oldman), který pevnou rukou šéfuje svému městečku a Knihu by si chtěl přečíst taky. Přestože autoři recenzí většinou tvrdí, že není těžké si už poměrně brzy po začátku filmu domyslet, že onou knihou je poslední výtisk bible na Zemi, mně se to zdálo celkem dost nepochopitelné, protože v postapokalyptickém světě takového druhu, jaký je představen v tomto filmu, se nejcennějším zbožím staly prakticky snadno použitelné informace a předměty, ze kterých lze poznatky o použitelných technologiích získat. Proto také Eli ze všeho nejdříve v osadě míří k „inženýrovi“ (Tom Waits!) a proto také pozdější vzájemná vyvražďovačka, ke které dojde mezi Carnegiem a jeho střelci, nemá na inženýrův obchod ve městě sebemenší vliv. Proto si dokážu představit pěknou řádku knih, která by byla pro lidi mnohem důležitější než právě ta s velkým K – třeba: příručka pro začínající zahrádkáře, domácí/přírodní lékař,  mapa s řekami a vodními prameny.......

 

Přesto si však myslím, že koncept, podle kterého je základem vypravování místo jednoho velkého hrdinského příběhu hrdinova  nekonečná cesta s množstvím malých epizod, tady funguje docela spolehlivě, alespoň do okamžiku než je názorně ukázáno, že Eliho na jeho cestě nic nezastaví,  a to ani tak malicherný detail, jako  že byl zastřelen uprostřed pouště.

 

Tak jsem si další den dal pohov, odpočíval jsem a taky trochu šetřil prachy. V bedně byl totiž nový americký seriálový sci fi hit EURÉKA.

Euréka je ospalé městečko na severozápadě Spojených států, které má kvůli utajení řecké jméno. „Skrývá velké tajemství. Federální vláda sem už totiž řadu let přesouvá největší vědecké mozky i s jejich rodinami, kteří (!) zde mohou spokojeně vynalézat a řešit nejrůznější problémy. Inovace a chaos se tu snoubí nevšedním způsobem. Jednoho dne sem náhoda zavede vládního agenta Jacka Cartera, který zde projíždí se svojí ráznou dcerou Zoe. Při svém neplánovaném pobytu Jack poznává Euréku blíže spolu s jejími obyvateli.Vláda nakonec Jacka i s dcerou přesune natrvalo do Eureky, aby zde nahradil stávajícího šerifa, který měl pracovní nehodu. V zabydlování mu pomáhá Henry, automechanik a skvělý vědec, kolegyně Jo či krásná a chytrá Allison. 

Nového šerifa čeká kromě seznamování se s novým prostředím také spousta překvapení a problémů, které bude muset vyřešit.“ Jednoho dne se v Eurece se začínají dít divné věci, které až přespříliš připomínají výjevy z Bible. Na nedělní bohoslužbě bylo v místním kostele strašně málo lidí, přestože kněz (teda fakticky černá farářka) je fakt cool. Dívky, které se bavily o tom, jak by se chtěly líčit a jaké by chtěly mít tetování, najednou zcela zákeřně a nečekaně oněměly! Jen pár okamžiků po této smutné události začala šéfka Global Dynamics světélkovat a po návštěvě u doktora se dozvídá, že je to smrtelné! Voda v akvárku se z ničeho nic přeměnila na krev. A k dovršení všeho se celé město zahalilo do  naprosté temnoty a všichni obyvatelé se kvůli záchraně holých životů přesunují tam, kde je nejvíce svíček, tzn. do kostela. To je jen několik z mnoha věcí, které způsobují problémy po celé Euréce. Má snad pohromu biblických rozměrů na svědomí další nevydařený projekt laboratoří Global Dynamics? Nebo za to může bývalá fyzička, nynější referentka Harperová, kterou trápí nízká návštěvnost nedělních kázání? Je na Cartertovi, aby zjistil, kde je pravda. A Carter to zjistí,  o to nemusíme mít strach. Pátrá a pátrá a nakonec,  protože je to chytrý detektiv, dostane nápad, že když všechny ty události připomínají události z Bible, nutně i jejich původce musí být někde v kostele. Kupodivu ale domněnka, že pachatelem je černá  farářka, je mylná, skutečným pachatelem je totiž bílá vikářka. V přestávkách mezi prací v laboratoři a činnostmi v kostele sedává doma u svého pracovního stolu a vedle počítače s pomocí soupravy „Mladý elektrikář“ sestavuje přístroj, s jehož pomocí je možné otvírat a zavírat okno na „onen svět“. Doposud tím otevřeným okénkem jen volala na svého nedávno zesnulého manžela, ale ve chvíli, kdy se k jejímu bytu blíží detektiv Carter, je rozhodnuta, že se podívá, jak se jejímu manželovi v nebi (pekle?) daří. Už zvedá nohu. Chce překročit práh. Chce na onen svět. Chce být s ním. Opět s ním.... 

Vtom se objevuje detektiv Carter a volá:

„Zatýkám vás! Váš přístroj nám ve městě vyhodil jističe a nesvítí světlo!“

Případ a všechny „události“ jsou rázem vyřešeny. Nakonec se všichni sejdou na nedělním kázání v kostele a při slovech černé farářky cítí takovou tu vřelou americkou sounáležitost....

 

Bylo to opravdu zvláštní. Katolická indoktrinace a vymývání mozků z toho trčí do všech stran. Východiskem všech těch filmů je to, že není třeba ani rozum, ani logika, ba ani lidskost. To vše se dá jednoduše nahradit vírou. Navíc, když člověk přestane používat mozek a začne věřit, bude to pro něj mít řadu výhod. Život se mu výrazně zjednoduší a nemusí se už trápit tím, že by ho ještě někdy pro něco bolela hlava. 

Docela strašidelné...

Za totáče by na ideologický film nikdo dobrovolně nešel a večerní představení něčeho takového by téměř žádné diváky nemělo. Tiskovou upoutávku i recenzi na takový film by psal placený novinářský žoldnéř. Promítání, zvlášť školákům nebo studentům, by provázely výbuchy smíchu.

Na Legii i Book of Eli bylo v kině téměř plno a nesmál se nikdo. Euréka má několikery oslavné stránky na internetu, spoustu linků na stažení epizod a rostoucí sledovanost......

* Tak a tohle je doušek na závěr. Tu krásnou ženu - bohyni všichni znáte. Před 27 lety hrála v zajímavém tanečním filmu FLASHDANCE. Je vůbec pravda to rčení, že krása je pomíjivá? Fotografována je před nápisem Religion Is Power, tzn. jde opravdu o současnou promofotografii k filmu Book Of Eli.

 

Prev: TAK JÁ JSEM TAKY ŠEL NA AVATARA
Next: SKUTEČNÝ ZÁVĚR AVATARA

 

WELCOME!

I´LL

THINK
OF YOU
 EVERY 

STEP
OF THE WAY.

 

..

  

. .