I LOVE GILBY CLARKE / MILUJU GILBY CLARKA

30.12.2010 22:10

                                                                                                        ..

Vypadá to, že titulem písně Wasn´t Yesterday great chceš sdělit něco víc...

Já myslím, že to z toho vyplývá docela jasně. Název téhle skladby je vlastně taková nepřímá otázka: Nebyl snad včerejšek skvělej? Já jsem velkej fanda starší muziky – líbí se mi spousta hudby ze sedmdesátých let, kdy se podle mého názhoru točily desky mnohem víc z duše, ti borci měli nápady, nebáli se experimentovat a dokázali vymyslet skvělé party kytar i bicích... Tuhle hudbu mám mám fakt rád. Takže se v podstatě ptám: Co se to k čertu dneska děje? Prostě se mi zdá, že už se nedělá moc muziky od srdce - a to se navíc netýká jenom jednoho sty|u.

  A z toho nejspíš máš tu kocovinu (viz titul alba - pozn.aut.)...

Kocovinou mám na mys|i to, že pos|edních pět let mého života mi jednoduše připadlo pěkně šílených. Tři roky jsem byl na turné s Guns N'Roses, ke své první sólové desce jsem jezdil rok, nahrá| jsem se Slashem jeho sólovku a na šňůře k ní jsem strávil další rok... Když jsem se konečně dosta| domů, bylo najednou o pět let později. Byl jsem totálně vyčerpanej a fakt jsem si připadal jak po opici. A když jsem začal dělat na nové desce, předsevzal jsem si, že začnu skutečně čerstvý, že napíšu úplně nové skladby a že následná perioda bude podstatně kratší. A tak jsem prišel na ten název, povídám si: No jo, ted'mám kocovinu ze vší té zábavy...

 Když jsi zmínil Guns N'Roses, pravděpodobně se o tobě stále ještě mluví jako o jejich bývalém kytaristovi - jaký z toho máš pocit?

Tak tohle mě vůbec neštve... Guns´n´Roses byli velice důležitou součástí mého života a kariéry. Už předtím jsem hrál v řadě kapel, ale když Slash, kytarista z celosvětově uspěšný kapely, řekne, že tě do ní chce za kytaristu... Dosáhnout s touhle kapelou všechny ty mety, to byl velice vyjímečný zážitek.

 Možná, že jde jen o klepy, ale říká se, že jsi se s Guns N'Roses nakonec soudil...

Víš, měli jsme menší technický prob|ém ohledně financí, ale to už je dávno za námi. Pořád ještě se stýkám se SIashem, Mattem (Sorumempozn.aut.). Nikdy se to mezi námi nepokazilo, všechno je v pohodě.

Taky se říká, že když jsi ke Guns N'Roses nastupova|, musel jsi se během asi dvou týdnů naučit přibližně padesát skIadeb.

 To je pravda. lzzy skupinu opustil narychlo, ale ona se přesto rozhodla pokračovat v už dojednaném turné' Slash mi zavolal a já se fakt musel všechny ty skladby naučit zatraceně rychle, vlastně to ani nebylo těch čtrnáct dní. A všechno jsem si v podstatě musel najet sám, bez konzultací s kapelou.

 To je docela šílené...

To je, taky jde o šílenou kape|u (smích).

 Co kdyby někdo od Guns N'Roses, ted' nebo v budoucnu, projevil zájem podílet se na nějakém tvém projektu?

 Když jsem točil svoji první solovku, by| jsem stá|e ještě č|enem kape|y, takže jim prišlo velice přirozené prijít, zahráI si, přispět... Slash i Axl to navíc udělali zadarmo, jenom Mattovi jsem zaplatil, protože se živí jako studiový bubeník. Já to koneckonců mám stejně. Když jsem ae zača pracovat na téhIe desce, už jsem dávno nebyl součástí kapely, takže mě ani nenapadlo, že by někdo z nich mě| přijít. Což taky znamená, že ve skutečnosti nejsem ten, kdo má k Axlovi nějak blízko. Slash a Matt navíc byli v době nahrávání vytížení, takže mi skutečně nepřišlo vhodné vytrhovat je z práce.

 Přijal bys naproti tomu obdobnou nabídku od někoho ze jmenovaných?

Rozhodně jo, ke Slashovi s Mattem mám pořád blízko. Ted' jsme nějakou dobu žádnou spo|ečnou muziku nedělali, protože jak už jsem rekl, každý potřeboval čas na jiné projekty... Jsou to prostě mí přátelé, a kdykoli ode mě budou něco potrebovat, jsem k dispozici.

Říkal jsi, že jsi velký fanda hudby sedmdesátých let, což je patrné z coververzí, které sis vybral i na své nové album. Přesto by mě zaiímalo, co konkrétně tě bere na hudbě předchozí generace?

 Predevším jde o hudbu, se kterou isem vyrůstal. A z nějakého zvláštního důvodu mě přivedla až ke hraní na kytaru.  V tý hudbě je spousta srdce a duše a já si myslím, že kapely, tý éry ji dělaly z prostých důvodů:opravdu chtě|y natočit dobrou desku, ze který by měl někdo radost a zároveň mohl o něčem přemýšlet. Což je dost přesná charakteristika muziky, kterou mám rád. Když točím svou v|astní desku, přesně tohle se pokouším napodobit. Chci dělat desky, který by někomu zvedly náladu, pochopitelně včetně mě. Netočil bych desku, která by mě nebavila. Proto dělám to, co dělám, proto moje kytara zníspíš jako ze 70. let. Je to podivn - nevím, co se stalo, ale zdá se, že současná muzika je o prodávání desek, zatímco ta včerejší by|a o skládání, radosti, pocitu sounáležitosti, zábavě...

  Často říkáš, že hraješ to, co rád posloucháš... skutečně posloucháš styl podobný tomu, který i hraješ?

Jistě, rozhodně! Jak už jsem řek|, natočil jsem desku, kterou bych rád posloucha|. Mám rád dobre šlapavé bicí, dobrou hlasitou kytaru, chci, aby texty něco znamena|y - ale současně mi jde i o dobrou melodii, aby si ji člověk mohl pobrukovat. To je typ muziky, kterou mám rád. Každý se mě vždycky ptá, pomocí kterých kapel bych popsal svoji muziku, a já říkám, že mám kytaru od Stounů, melodie Beatles a punkrockovej přístup (smích).

Na novém albu máš vedle coverveze Beatles ( Happiness ls A Warm Gun ) taky věc Hang on To Yourself od Davida Bowieho. Posloucháš i jeho současné desky?

 Ty novější věci teda ne. Mně sedí období desek Ziggy Stardust, Hunky Dory, Diamond Dogs... Když zača| dělat věci jako na albu Lodger, tak to ztratil (smích). Na mě se změnil príliš dramaticky, čímž ovšem netvrdím, Že by ted'byl špatnej. Myslím, Že umělec se potřebuje trochu měnit, ale ty dvě jeho posIední desky se mi vůbec nelíbily.

 S|yšel jsem, že se chystáš i koncertovat – už víš, kdo tě bude doprovázet?

Šňůru teď právě sestavujeme, ale několk kšeftů jsem už odehrál s bubeníkem Erikem Singerem, Ryandem Roxiem na kytaru a Philem Soussanem na basu. Bylo to naprosto v pohodě, a tak doufám, že až bude turné naplánováno, budou mít všichni čas.

Vyrůstal jsi v Los Angeles a na vlastní kůži jsi tam v 80. letech prožil boom glamrockové scény. Mohl bys tehdejší scénu porovnat s dnešní?

Tenkrát mezi kape|ami především fungoval veIký smysl pro kamárádstvi. všichni jsme pocházeli z L'A', všichni jsme se znali, nejrůznější kapely spolu chodily do barů, prostě jsme se bavili spoIečně. Když se vylezlo na pódium, tak sice každý chtěl být Iepší než ostatní, ale mimo pódium jsme byli nej|epší kámoši. Nevím, jestli tenhle duch ještě někde je. Ted' o sobě sice lidé taky vědí, ale spíš chtějí všechny ostatní odrovnat. Chci říct' že i dřív panovala soutěživost, ale zároveň tu bylo i přátelství. Víš, my jsme si užili tolik srandy! Všichni ted' vzpomínají na ty kluby, kde jsme se scháze|i... Myslím, že dnešní kapely už tohle neznají.

 Není na vině ten obrovský úspěch, kterého některé kapeIy nakonec dosáhly?

Asi jo. Myslím, že nikomu ani nedocházelo, co to vlastně obnáší mít úspěch. MTV byla v plenkách, nikdo ji jednoduše nebral moc vážně. Hej, natočme klip, prodáme desky..., říkali jsme si sice, ale podle mě si nikdo neuvědomoval, jaký to bude mít vliv na celou scénu. Tohle ve skutečnosti zničilo naši hudbu.

 Jak vnímáš to, že některé slavné kapely z té doby - Motley Crue, Ratt, nebo Slaughter, se právě ted' hlásí s novými deskami v původní sestavě?

Ještě jsem žádnou z těch věcí neslyše|, ale rozhodně nemám problém s tím, že Motley Crue nebo třeeba Stouni točí nové desky. Pokud je točí ze správnýchh důvodů... (smích) Jestli je to o tom  - Hele, ještě je muzika, kterou jsme nedodě|ali, pak je to v pohodě, ale desky, vydávané čistě jen za účelem  oživování zašlý slávy, to je nuda...

 

- - -

Gilby Clarke - Marek Kukla,  In Rock & Pop 10/168 1997, str. 42

- - -

Gilby Clarke - Homepage- - -Gilby Clarke - Wiki- - -Gilby Clarke - rozcestník

- - -

Gilby Clarke - Incorruptible Hero

 

Prev: GHOST OF CHRISTMASS
Next: FLASH FORWARD
WELCOME!

I´LL

THINK
OF YOU
 EVERY 

STEP
OF THE WAY.

 

..

  

. .

 

 

 

Calendar Widget by CalendarLabs


 

         
             
             
         
Current time in Prague