IS THE PRIEST BASED ON A TRUE STORY?

16.08.2011 23:00

 

JE FILM KAZATEL ZALOŽEN NA SKUTEČNÝCH UDÁLOSTECH?

Příběh začíná na farmě, která se nachází daleko od civilizace uprostřed neobydlené pustiny. Velká a dlouhá válka již skončila, a tak se někteří stateční osadníci vydávají do pustiny, aby tam hledali obživu a svobodu.  Zdánlivě poklidný den se chýlí ke konci. Večer se celá rodina postupně schází v jídelně srubu, aby její členové společně povečeřeli. Farmář však částečně vytuší a částečně podle jistých neklamných znamení pozná, že jeho srub se v nejbližších okamžicích stane cílem krvavého nepřátelského útoku. Proto spolu s manželkou zavřou bytelné okenice a masivní dveře zajistí závorou. Své dceři pak vysvětlí, že nepřítel je tak nebezpečný, že jde zřejmě o poslední boj. Proto nezbývá nic jiného, než zoufalý pokus o záchranu.  Rodiče dívce nařídí odejít do posledního tajného úkrytu. Sotva za dívkou zapadnou dveře, dojde ke krvavému střetu, ve kterém farmář i jeho žena bojují marný boj. Celá farma je zničena, její obránci zemřou dívka z úkrytu zmizí. 

 

V její smrt však několik lidí odmítá uvěřit. Ti se rozhodnou, že se vydají do pustiny a pokusí se ji najít. Především jde o jejího posledního živého příbuzného, který jako jeden z mála má předpoklady vydat se na nebezpečnou výpravu do pustiny, protože má zkušenosti z mnoha bojů velké války. Se dvěma průvodci se zkušený bojovník rozhodne za každou cenu svou neteř najít před tím, než z ní únosci udělají jednu z nich. Vypoví poslušnost představiteli zákona a církve v jedné osobě, připraví své zbraně a vydá se do pustiny, přestože k podobné výpravě nemá zákonné pověření. Zpočátku se zdá, že pátrání je odsouzeno k nezdaru. Dokonce je na jejich cestě přepadnou i lidé jejich vlastní rasy. Stopaři se ale nevzdávají. Svědectví a stopy je vedou pustinou od rezervace k rezervaci. Pátrání je tak obtížné především z toho důvodu, že kmen, který dívku zajal, je na „válečné stezce“ a napadá i další osady a osadníky. Proto je v neustálém pohybu a snaží se skrývat své stopy.  Přes všechny nesnáze se však stopaři za nesmírného strádání a velkých obětí postupně přibližují ke svému cíli a nakonec se svým protivníkům opravdu dostanou na dosah....

Srub je  domov statečných osadníků, před nezvanými návštěvníky jsou rozhodnuti se bránit.

Někdy však osadníci útokům obyvatel pustin neodolají. Příbuzní se pak ze stop a trosek snaží zjistit, co se stalo.

 

Pravý muž nenechá zločin bez trestu a nedovolí, aby příbuzní trpěli v zajetí. Vydá se je hledat.

A to i za cenu, že sám ohrozí své postavení a holý život: "Podělal jste to reverende, dál už od vás rozkazy přijímat nebudu!!!"

Bude nutno jít po stopách a najít svědky masakru. Jsou jiné rasy, mají odlišné zvyky i barvu pleti.

Kdo je tu padouch a kdo hrdina? A kdo patří do kterého filmu?

Bez happyendu by to ale samozřejmě  nemělo cenu. 

POST SCRIPTUM:

Tak to jsem se zas jednou podíval na csfd a chtěl jsem zjistit základní informace o filmu The Priest - Kazatel. Nějak mi to nedalo a přečetl jsem si pár vyjádření pod oficiálním textem distributora. Ani nevim, proč jsem to udělal, ale dělat jsem to tedy rozhodně neměl. Už v prvním komentáři jsem narazil na moudra, která opravdu stála za to:

"... samotný příběh jen výmluvou pro natočení nápadu, akce a vytvoření vizuálu... /...bohužel opět lehce komický scénář... / ...vrší zoufale nenápadité akční scény do příšerně nelogického a nezáživného celku... / Klišé na klišé, logika absentuje, scénář bez jakéhokoli překvapení... /...režisér se evidentně snažil natočit strašně cool a drsnou postapokalyptickou řežbu, no fatálně neuspěl...."

To je přesně ta situace, která mě vždycky spolehlivě dostane. Působí to opravdu velmi zvláštně, když si čtu, jak příběh, který vychází ze skutečných událostí, nemá logiku a obsahuje samé klišé a vše je podle přispěvatelů csfd tak tupé, že se to nedá vydržet a film dokoukat. Není mi totiž jasné, jak by skutečné  události z dějin naší civilizace mohly "být naprosté klišé".  Nevím z jakého důvodu se o tom na na českých stránkách s recenzemi na tento film nikde nepíše, ale Kazatel je zaplněn citacemi  z klasického westernu The Searchers (1956) od Johna Forda. Tyto citace se projevují v několika rovinách - objevují se stejné obrazy, v klíčových dialozích některé postavy pronášejí podobné nebo totožné věty a vyústění týchž situací je z obou filmů záměrně vypuštěno a je  ponecháno pouze na představivosti diváka. Jde v podstatě o  remake zmíněného klasického filmu, ve kterém jsou některé reálie mírně, ale opravdu mírně pozměněny. Zřejmě proto, aby vypjatý a brutální rasismus hlavní postavy v předloze byl alespoň trochu srozumitelný  dnešním divákům. A to je v Kazateli provedeno brilantně. Myslím, že při sedování filmu se většina lidí v kině  ztotožňuje s hrdinovým cílem zachránit nevinnou dívku, případně odvrátit nebezpečí hrozící i dalším lidským bytostem, které by se jejím agresivním únoscům dostaly do cesty.

Ještě bych se měl vyjádřit k otázce, kterou jsem začal tento svůj článek. 

Základem filmů opravdu je skutečný příběh. Tak tedy hodně zjednodušeně -  v průběhu 19. století byly indiánské kmeny postupně vytlačeny ze svých tradičních lokalit a postupně byly uvězněny v místech tehdy označovaných termínem rezervace. Náčelníkům některých  z nich ale rychle došlo, že cílem bílých není to, aby kmeny v rezervacích přežily. Proto se zvláště mladí bojovníci (ale nejen oni) vydávali na "válečnou stezku" a proti bílým osadníkům a americké armádě vedli boj. V rámci tohoto boje často napadali farmy bílých osadníků a osadníky zabíjeli. Opakovaně se stalo, že při masakru bílých nechali děti naživu a přijali je do svého kmene:

1836 -  Cynthia Ann Parker  byla unesena Komanči, její strýc strávil podstatnou část svého života (=24 let) tím, že ji hledal a pokoušel se ji osvobodit. Jejich příběh zpracoval  Alan Le May v knize The Searchers z roku 1954, která se stala základem i pro natočení klasického Fordova westernu.  V knize jsou však zřejmě použity i další motivy vycházející z životních příběhů jiných indiánskými válečníky unesených dětí a především jejich "zoufalých hledačů". Řada podobných osudů je zmiňována v oficiální zprávě z roku 1868.

Poznámka na závěr:

Na mě osobně film zapůsobil ještě jednou věcí.  Tentokrát je jasné, že v tomhle filmu rozhodně nejde o prokatolický výplach mozku, jako tomu bylo v Legii nebo v Book of Eli. V tomto filmu jsou církev, její cíle  a její  základní dogmata ukázána ve velmi realistickém světle. Navíc výměnou symbolů, které jsou přiřazeny k hrdinům, a posunem v jejich významu je silně relativizováno chápání dobra a zla v americké historii.  Není moc amerických komerčních filmů, ve kterých by se pochybovalo o tom,  na čí straně je pravda a spravedlnost. Co myslíte, kdo je pro Američany tradičně nositelem těchto hodnot. Muž, který si vždy zachová chladnou hlavu, nosí klobouk a je ozbrojen kolty, nebo muž, jehož tvář zdobí válečné malování a který neuznává  střelné zbraně? 

 

Prev: IS JUSTICE COMING?
Next: M.ILL.ION
WELCOME!

I´LL

THINK
OF YOU
 EVERY 

STEP
OF THE WAY.

 

..

  

. .