OPTIMISTA A REALISTA O FEJSBÚKU

26.03.2011 22:39

MYŠLENKY  OPTIMISTY:

Spousta lidí je přesvědčena, že Facebook má stovky kladů. Ano, setkáváme se virtuálně s přáteli, které jsme léta neviděli, prohlížíme si fotky z dovolených, místa, která navštívili, jejich domácí výtvory atd. Můžeme se připojit k jakékoliv skupině, kterou podporujeme. Můžeme presentovat své vlastní práce a texty, sdílet myšlenky s ostatními. Ale co když jsou tato naše pozitivní přesvědčení jen důkazem správně rozjetého marketingového tahu.

Zatím se nedá říct, jestli to byl krok k dobru nebo ne, ale podle mého názoru to byl jeden ze zlomových momentů pro masový trh, který se začal zaměřovat na každého z nás individuálně. Uživatelům začaly být podprahově podsouvány věci, zboží, služby, kterých si pravděpodobně z počátku nikdo nevšiml. Skryté reklamy na Facebooku začaly být namířeny přímo na uživatele, který o sobě dobrovolně podal všemožné informace.

A tak se podle mého názoru začala měnit i tvář reklamy, která se nepozorovaně vloudila do virtuálních životů všech uživatelů. Např. ve formě skupin („Pokud se přidá 200 000 lidí do této skupiny, dám prvním 10 notebook“; „Nesnáším Paroubka“; „Ne, já nemusím, já už ho vidím“) nebo ve formě fotek, které se tváří jako osobní fota, ale ve skutečnosti jsou reklama na určitý výrobek (např. akce firmy IKEA, která nabádala lidi, aby se označovali na fotkách jejich výrobků za cenu výhry vysněného zboží) nebo...

 

Opravdu je nám potřeba vystavovat se na obdiv? Chceme nabídnout trhu sami sebe a přijít tak o vlastní vůli, nebo názor na určitou věc? Nestane se tím naše soukromí, myšlenky, osobní fotky něčím všedním, ba dokonce něčím, co je přebytečné? Ze všech stran na nás útočí reklama, zabalená v pěkném designu. Bere nám čas, osobní vztahy i soukromí. Vnucuje nám názory společností, které z nás mají zisk. Je to prostor pomyslného „matrixu“, který řídí naše životy. A postupem času bude čím dál těžší z tohoto systému vystoupit. Nejenom proto, že bychom najednou přerušili všechny navázané virtuální vztahy, přišli o informace...

 

MYŠLENKY REALISTY:

 

 Boj proti nepřátelské propagandě je cílem nových aktivit US Central Command. Jeden operativec pomocí specializovaného software může ovládat až X rozdílných falešných účtů. Software za 2.6 miliardy dolarů slouží k vytváření blogů v různých jazycích.

Online Persona Management Service vytváří kompletní falešné identity, včetně všech potřebných detailů a existence online. Zahrnuje i potřebnou technickou, kulturní a geografickou konzistenci. Součástí software je i zajištění důsledného maskování s pomocí volby IP adres. Hlavní aktivity by měly probíhat v arabštině, farsi, urdu a pashto jazycích. Autorem software je firma Ntrepid.

 

Guardian nicméně zmiňuje, že americká armáda pracuje i na software, které by umožnilo manipulovat sociální média jako je Facebook a Twitter. Pokud by americká armáda použila tuto psychologickou zbraň v angličtině a cílila na americké občany, dostala by se do nelegální oblasti.

Použití proti jiným zemím je ale zjevně legální. 

 

/Zdroj: Revealed: US spy operation that manipulates social media (Guardian) a U.S. Central Command ‘friending’ the enemy in psychological war (Washington Times)/

Post scriptum, teda možná spíš pointa toho všeho:

Docela se mi při čtení článků autorů Veroniky Mikalové a Daniela Dočekala ulevilo. Ani ne tak proto, že bych přestal být zdravě paranoidní, ale spíš proto, že já (narozdíl od nich) na fejsbúku nejsem a nejspíš ani nikdy nebudu:-)

WELCOME!

I´LL

THINK
OF YOU
 EVERY 

STEP
OF THE WAY.

 

..

  

. .

 

 

 

Calendar Widget by CalendarLabs


 

         
             
             
         
Current time in Prague