THE SPECTRE, THE PROPHECY?

13.07.2016 11:55

 

PRO PŘIPOMENUTÍ DĚJE:

Po smrti bývalé šéfky je do funkce M uveden Mallory. James Bond se na základě posmrtné zprávy od bývalé šéfky M vydá na neoficiální misi do Mexika City. Tam zabije tři muže plánující teroristický útok během oslav Dne mrtvých v Mexiku a začne pronásledovat  Marca Sciarru, jednoho z teroristů, který zůstal naživu. Honička vyvrcholí scénou ve vrtulníku, kdy James Bond ukradne Sciarrovi prsten ozdobený motivem chobotnice. Mezitím  v Londýně dochází k zásadnímu rozporu mezi  M a C. C, ředitel Centra pro Národní Bezpečnost, podporuje myšlenku vytvoření nové mezinárodní organizace. "Nine Eyes“, která by spojovala jednotlivé národní zpravodajské služby ke spolupráci v boji proti terorismu a podřídila je centralizovanému velení. Námitky M, že zřízením takového centralizovaného velení nadnárodní tajné služby dojde ke ztrátě jakékoliv parlamentní kontroly nad tajnými službami a všechny zúčastněné národní zpravodajské služby budou řízeny skupinou nikým nezvolených úředníků, jsou smeteny ze stolu. Samotný vznik organizace „Nine Eyes“ je pak uskutečněn podvodným hlasováním, při kterém nejen neni M umožněno se k problému vyjádřit, ale také je zabráněno tomu, aby využil svého práva hlasovat. C navíc zaujímá k nekompromisní postoj k MI6. Tvrdí, že program dvojité nuly je zastaralý, proto je Bond po návratu do Londýna stažen ze služby na dobu neurčitou. Bond neuposlechne nařízení od M a vydá se do Říma, aby se mohl zúčastnit Sciarrova pohřbu. Ještě ten večer navštíví Sciarrovu vdovu Luciu, od které se dozví další informace o organizaci Spectre, jejímž členem byl i Marco Sciarra. Bondova spolupracovnice Moneypenny svého kolegu informuje o Mr. Whitovi, bývalém členu Quantum - dceřiné organizaci Spectre. Agent 007 odjíždí do Rakouska, aby našel zmiňovaného Mr. Whita. Ten připouští rozčarování z organizace Quantum. Rovněž Bondovi říká, aby našel a ochránil jeho dceru, Dr. Madeline Swann, která ho dovede do hlavního sídla Spectre. Bond plní poslední přání Mr. Whita a zachraňuje Madeline. Poté Bond společně s Madeline Swann odjíždějí do Maroka. Po příjezdu jsou dopraveni do tajné základny organizace Spectre.  Zde odhalí, že Spectre řízená psychopatickým zločincem Oberhauserem ovládá síť teroristických organizací po celém světě. Přitom využívá neomezený přístup k informacím shromažďovaných skupinou Nine Eyes. Bond a Madeline Swann společnými silami vyhodí do povětří Oberhauserovu základnu a vracejí se do Londýna, aby zabránili další činnosti nadnárodní organizace Nine Eyes a aby vyvázali MI6 ze zákazů a omezení, která na ni uvalil C. Tam se setkávají s M, Billem Tannerem, Q a s Moneypenny. Hodlají zatknout C a ukončit program Nine Eyes…

MŮJ LETNÍ PŘÍBĚH ANEB JAK JSEM BYL NA BONDOVI:

Přiznám se, že do kina chodím značně ledabyle a nahodile. V naprosté většině případů nedbám na to, kdy má film premiéru a ani se nijak zběsile nesnažím jít na film i v případě, že vím, že by se mi líbil. Návštěva kina je pro mne docela vyjímečná a slavnostní situace. Často se mi stává, že jsem těmi, kdo do kina chodí, dotazován, proč jsem nebyl zrovna na tom nebo na tom filmu, a někdy jen ztěžka vysvětluju tenhle svůj kulturní deficit. Během léta se však přece jen občas do kina dostanu. Stalo se to i v tomto roce. Po velmi příjemné minulé zkušenosti se Skyfall jsem toto léto, jen pár dní po Brexitu, vyrazil na nový příběh pana Bonda, slavného agenta 007. Filmy s Jamesem Bondem jsem vždycky chápal jako rafinovanou dynamickou podívanou s tak vysokou úrovní humoru a nadsázky, že se až blíží parodii. S podobným očekáváním jsem se vydal i na zatím poslední bondovský film The Spectre.  Film se mi líbil, akce i vtip poskytly dostatek zábavy, přesto jsem se ve svých očekáváních velmi výrazně zmýlil. Už úvodní scény filmu odehrávající se v Mexiku (tedy ve státě, kde kdysi žili Mayové) při náboženské slavnosti Den mrtvých, která se v Mexiku skutečně masově a s nadšením slaví, mě měly upozornit na to, že tentokrát bude mít příběh ke skutečnosti opravdu výrazně blíž, než bývalo obvyklé. Když pak M začal bránit tomu, aby byly britské tajné služby podřízeny zásadám a pravidlům, které platí ve velké mezinárodní organizaci, začalo mé podezření týkající se toho, že se tu nadsázka proplétá s něčím, co nadsázkou vůbec není, velmi velmi sílit. Jakékoliv pochybnosti na toto téma padly, když M při jednom z dialogů ve své replice – nelze se podřizovat lidem, kteří nebyli nikým zvoleni - použil jeden z hlavních argumentů kampaně Brexitu, začalo mi být jasné, že v průběhu filmu budou přicházet další a další aktuální otázky se silou pořádné rány do lebky.  Asi nejsilněji na mě zapůsobilo, když C se suverenitou a arogancí sobě vlastní sdělil, že schopní byrokraté mohou snadno  zvládnout i zdánlivě neřešitelnou situaci a dosáhnout jednohlasného výsledku hlasování i v situaci, kdy někteří z hlasujících jsou zásadně proti. Proto jsem na konci filmu vítal, že C nedokázal naplnit své aspirace, byl ze svého vedoucího postavení odstraněn a že se velení vrátilo do rukou M. To jsem ale zdaleka ještě nevěděl, co se stane ve chvíli, kdy si po návratu domů otevřu noviny a přečtu zprávy ze zahraničí: „Britský ministerský předseda David Cameron prohlásil, že hodlá podat demisi v říjnu, poté, co většina účastníků referenda z 23. června hlasovala pro vystoupení Velké Británie z EU. Téměř okamžitě si britští vrabci začali štěbetat, že ho ve funkci premiéra nahradí Theresa Mayová. Theresa Mayová je britská politička za konzervativní stranu, ministryně vnitra Spojeného království od roku 2010.“ Pomyslel jsem si, že je celkem logické, že scenáristé a Sam Mendes využili britský vnitropolitický spor jako prvek, kterým pěkně štiplavě a peprně okořenili svůj film, avšak v žádném případě nemohu pochopit, jak mohli v době psaní scénáře vědět, k čemu vývoj v Británii povede a jak spor koncepcí Cameron versus Mayová dopadne? Vždyť premiéra filmu byla v listopadu 2015!

 

WELCOME!

I´LL

THINK
OF YOU
 EVERY 

STEP
OF THE WAY.

 

..

  

. .

 

 

 

Calendar Widget by CalendarLabs


 

         
             
             
         
Current time in Prague