ROCK WILL NEVER DIE! Jsem vzteklý a hádavý parchant, část III

05.11.2009 16:29
GNT
05.11.09 13:25
Underground atp. :

"Právě, že média (vizuální) hlavně melodické grupy naprosto ignorují a já to nemohu pochopit, kde je chyba, poučte neznalého? Zapnu-li běžné rádio, line se na mě samé kníkání, recitování, mumlání, omílání někalika slov do zblbnutí, opravdová melodie veskrze žádná..."


O rádiu a televizi asi v souvislosti s hledáním hudební kvality nebo jakýchkoliv hudebních vývojových souvislostí nemá smyslu mluvit. Klíčovým faktorem jsou tady rozhodnutí jejich majitelů. Na konci osmdesátých let došlo v MTV a také v řadě rádií a major labels v Americe k manažerskému rozhodnutí orientovat se na černošské a latino posluchače. Klesající procento bělošského obyvatelstva (tzn. především teenagerů ) v USA je opravňovalo k předpokladu, že černý disco sound, rap a podobné zrůdnosti jim jednoduše vydělají více peněz. Druhý asi neméně důležitý vliv ale měla i „zákonitá nutnost“ inovace, podle které je prostě třeba stále inovovat a nabízet „nové zboží“. Takže čas, kdy pozornost médií byla upřena na melodický rock a metal už je prostě jednoduše pryč. To, co jsem napsal jde doložit třeba na tom, jak se vyvíjela struktura vysílání např. MTV. Na tom je dobře vidět, jak se od počátku devadesátých let zmenšuje délka trvání a častost rotace oblíbených metalových pořadů nebo jak jsou přesouvány z pryč z „prime time“. Rozhodně to nebylo tím, že lidé, kteří měli melodický hardrock a metal rádi, najednou ze dne na den přestali své „relace“ na MTV sledovat. Je z toho poměrně jednoduše zřejmé, že důvodem těch změn je něco jiného – snaha orientací na početně větší okruh posluchačů než je bílé publikum vydělat více peněz.
Nutnost inovace tzn. nutnost skácet staré idoly (protože jejich alba už si všichni koupili) a nahradit je novými je taky dobře vysledovatelná. Schválně si zkuste s odstupem času poslechnout třeba Greenday nebo Nirvanu nebo cokoliv dalšího z neopunku nebo grunge a pokud máte tu možnost podívejte se na dobové recenze slintající blahem nad !hudební! revolucí. Jo jsou to někdy dobré písničky, ale hudební revoluce? Přestali opravdu všichni lidé po vydání Nevermind v Americe chodit na koncery Kiss nebo Bon Jovi, nebo v Evropě např. Helloween a Hammerfall??? Jsou grungeová a neopunková alba po stránce instrumentální opravdu revoluční tedy přinášející opravdu zásadní změny ve způsobu hry nebo komponování??? Myslím, že ne - např. Nirvana a rotace Smells like teen spirit na MTV. Skončila rotace, spadly prodeje, zmenšil se počet i návštěvnost koncertů (viz porovnání prodejů jejich první a třetí desky s prostředním albem Nevermind). Také teze o nezadržitelné živelnosti nástupu neopunku a grunge dostává docela zabrat, když si člověk uvědomí že spoustě tradičních metalových amerických skupin se tehdy stala docela šílená věc. Připravovaná, nebo dokonce již k vydání připravená alba jištěná smlouvou s firmou byla tzv. "hozena do stoupy". Často dokonce takovým způsobem, že došlo nejen k tomu, že byla zehodnocena práce mnoha lidí, ale labely vlastnily vydavatelská práva k nahrávkám a znemožnily autorům a hudebníkům vydat je na vlastní náklady nebo u jakékoliv malé nezávislé firmy!

Vždycky jsem si říkal, že v Evropě se nic takového přece nemůže stát. Že rocková a metalová hudba nezmizí z rádií a televize, protože máme zkušenost z totality, která u nás podobnou mediální manipulaci, jakou předvedla MTV, ztíží nebo znemožní, ale ouha, spletl jsem se. 
Přesto stačí projít většinu letních festů nebo vesnické páteční a sobotní zábavy a podívat se, co se tam hraje. Za to jsem vesnici vděčný, rock neumírá. Je věčný. A třeba se jednou objeví nový Alan Freed, který i za cenu zničení kariéry a vlastní existence bude hrát melodický rock a metal ve svém vysílání navzdory nařízenému playlistu:-)

 

Prev: I COULD NOT BELIEVE
Next: LONG LIVE GLAM!

WELCOME!

I´LL

THINK
OF YOU
 EVERY 

STEP
OF THE WAY.

 

..

  

. .